Oulussa järjestettiin toukokuun puolivälissä verkottumistapahtuma, jonka tavoitteena oli saada yhteen alueen terveysteknologiaan panostavia yrityksiä. Business Oulun järjestämän tilaisuuden motiivina oli löytää yhteisiä keinoja nostaa alueen kilpailukykyä ja toiminnan tasoa Kiinan valtavien markkinoiden suuntaan. Kiinasta on odotettu jo jonkin aikaa sekä Oulussa että koko Suomessa uutta, vahvaa vientikohdetta muun muassa ICT-sektorille. Aivan viime aikoina ICT:n rinnalle on noussut terveysteknologia, jota pidetään erityisen potentiaalisen segmenttinä Kiinan markkinoilla. Lewel Group on kasvattanut määrätietoisesti panostuksiaan Kiinan suuntaan usean vuoden ajan. Yhtiöllä on muutama valittu sopimusvalmistuskumppani Kiinassa, useita linkkejä Kiinassa toimiviin elektroniikka- ja terveysteknologia-alan yrityksiin sekä tuoreimpana yhteistyösopimus Kiinan suurimman terveysteknologia-alan konsulttiyrityksen, Osmundan kanssa. Lewel Groupin kiinankieliset verkkosivut avattiin muutama viikko sitten. Yhtiössä nähdään, että kaikki elementit todelliselle päänavaukselle ovat olemassa. Myyntijohtaja
Kari Auranaho sanoo, että töitä sen eteen tehdään nyt kaiken aikaa. – Ensimmäisen kiinalaisen asiakkaan löytyminen on vain ajan kysymys, Auranaho sanoo.Odotukset Kiinan markkinoita kohtaan eivät vaikuta tunnelmiin pelkästään Suomessa. Huhtikuussa Hannoverin teknologiamessuilla eräs yleisimmistä puheenaiheista oli juuri Kiina ja yritysten vientimahdollisuuksien kasvattaminen sinne. Hannover Messeen osallistunut markkinointipäällikkö
Anu Rosberg sanoo, että maailman toiseksi suurin vientimaa katsoo erittäin vakaasti itään. – Vaikka Saksan viennin kannalta tärkeä markkina on Eurooppa, varsinaisen viennin kasvun oletetaan tulevan Aasiasta, varsinkin Kiinasta, Rosberg tiivistää saksalaistunnelmat. Lewel Groupin alkuvuonna käynnistämä yhteistyö Deutsche Telekomin tytäryhtiön kanssa saattaa sekin johtaa lopulta Kiinaan. – Vaikka tässä tapauksessa tärkein kohderyhmä on DT:n kotimarkkinoilla, on täysin mahdollista löytää tuotteille asiakkaita myös muualta. Kiinalaiset ostavat yhä enemmän muita kuin kotimaisia telekommunikaatiotuotteita, Kari Auranaho muistuttaa. – Ja Deutsche Telekom on globaali yritys.
Lisätietoja Lewel Groupin toiminnasta Kiinassa.
Lisätietoja Business Oulusta.