Uutispalvelu Telexin uutissivujen kävijämäärät ovat lähteneet hyvää kasvuun. Elokuussa 2014 aloitetut uutiskirjeiden postitukset lienevät osasyy kasvaneeseen kiinnostukseen sivustoa kohtaan. Toisaalta kasvua selittävät Telexin asiakasmäärän nousu, sekä Telexin kautta tuotettujen artikkeleiden julkaisut esimerkiksi talotekniikka-alan lehdissä. Loppuvuodesta sivuilla käytiin jopa tuhat kertaa kuukaudessa. ”Yllättävän iso luku, ja lähes kokonaan ilman mainontaa. Koko vuoden kävijämäärä lähes kolminkertaistui edellisvuoteen verrattuna”, kommentoi Telexin uutissivuston vastaava toimittaja tilastoa.
Syksyllä 2012 toimintansa aloittanut Uutispalvelu Telex on vakiinnuttanut asemansa IT- ja talotekniikka-alan yritysten viestintätoimistona. Näiden toimialojen hyvän tuntemuksen avulla Telex on voinut tarjota erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille viestintäpalveluja, jotka ovat lisänneet yritysten medianäkyvyyttä ja samalla tarjonneet yritysten omille ajankohtaispalstoille tasaista, laadukasta sisältöä.
Telexin uutissivujen alkuperäinen tarkoitus oli esitellä uutispalvelun toimintaa tavallisen yrityssivuston tapaan. Varsin nopeasti sivusto kuitenkin muokattiin nimenomaan uutissivuiksi, jotka tarjoavat Telexin asiakkaille lisänäkyvyyttä viestintään. Sivujen graafisesta ilmeestä vastannut suunnittelija
Annika Heikkinen kuvaa tavoitettaan näin: ”Halusin luoda vaikutelman perinteisestä sanomalehdestä palstoineen, mutta samalla tehdä Telexistä dynaamisen, sähköisen median. Palstat elävät hauskasti mobiilikäytössä. Sivustoa on kiva lukea vaikka bussissa.”
Uutispalvelun nimen taustalla ovat sen perustajan,
Antti Leikaksen, nuoruuskokemukset sanomalehden toimituksesta 1980-luvulta. ”Kävin kouluaikaan lauantaisin töissä
Warkauden Lehden toimituksessa. Talo oli minun työvuoroni alkaessa muuten hiljainen, mutta telex-huoneesta kuului tasainen raksutus. Siellä oli kaksi konetta: yhdestä tuli kotimaan, toisesta ulkomaiden uutisia.” Uutispalvelun nimeksi Telex ponnahti iskevyytensä vuoksi. ”Lyhyt ja hyvä nimi, jossa on x”, Leikas perustelee. ”Lisäksi uskon, että hyvä sisältö on ensimmäinen ja tärkein asia, kun viestintää toteutetaan. Kanavien valinta tulee toisena. Olkoon sitten vaikka telex.”
Lopullisesti nimen sopivuus varmistui, kun Leikas oli avaamassa yritykselle tiliä pankissa. ”Arvelin, ettei nuoren näköinen pankkivirkailija saata tietää,
mikä telex on.” Mutta tiskin takaa tulikin nopea vastaus: ”Kyllä minä sen tiedän, telex on varmin keino saada viesti perille.” Kävi ilmi, että pankkivirkailijan aiemmassa työpaikassa lentokentällä telex-laitteet ovat edelleen käytössä varajärjestelmänä, jos kaikki muut viestimet kaatuvat. ”Slogan oli siinä”, kertoo Leikas.
Toistaiseksi Uutispalvelu Telexin sivuilla on julkaistu vain Telexin itsensä tuottamia uutisia. Kiinnostus sivustoa kohtaan on kuitenkin kasvanut siinä määrin, että sivuston avaamista myös muualta tuleville uutisille on harkittu. Kyselyitä tästä mahdollisuudesta on jo esitetty. ”Idea voi olla hyvä. Mutta aiheiden pitäminen it-sektorilla ja talotekniikassa on edelleen tarkoituksenmukaista, jotta näistä aloista kiinnostuneet löytävät etsimänsä uutiset helposti”, Antti Leikas arvioi.
Julkaistu 23.1.2015