Oululainen internetoperaattori
Netplaza on jonkinlainen kummajainen. Se tarjoaa verkkoyhteyksiä yrityksille kisassa, jossa sillä on vastassaan kotimaiset megaluokan operaattorit: Sonera, DNA ja Elisa. Kaiken lisäksi Netplaza näyttää pärjäävän oikein hyvin näitä raskaan sarjan painijoita vastaan. Yrityksen liikevaihto on tasaisessa kasvussa – kovimpien ennusteiden mukaan se saattaa kaksinkertaistua nykyiseen verrattuna vuoden 2016 loppuun mennessä. Mistä kasvu syntyy, Netplazan toimitusjohtaja
Tommi Linna?
”Meidän ykkösvalttimme on hyvä asiakaspalvelu. Vahvana kakkosena tulee verkkoyhteyksiemme ylivoimainen laatu”, Linna vastaa virnistäen, mutta vakavissaan. Virnuiluun on varaa, kun katsoo tutkimusyhtiö Onwayn tuoretta asiakastutkimusraporttia. Lähes 120 suomalaisen IT-yrityksen joukossa Netplaza on asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosanalla mitattuna sijalla kaksi – vain Helsingissä toimiva konsulttiyhtiö Nitor on pärjännyt Netplazaa paremmin. Helsingin ulkopuolella toimivista, ja erityisesti Pohjois-Suomen yrityksistä Netplaza on selvä ykkönen. Palveluista Netplaza saa parhaat arvosanat, ja yrityskuvasta heikoimmat – vaikka siinäkin kategoriassa tulos on selvästi IT-yritysten keskiarvon yläpuolella.
”Yrityskuvan suhteen meillä on tekemistä”, Tommi Linna myöntää. ”Olemme tunnettuja lähinnä Oulussa ja lähialueilla, tosin täälläkin lähinnä yrityspiireissä.” Linna itse on valokuitutekniikan pioneereja Suomessa – hänen vetämänään Oulunsaloon rakennettiin maan ensimmäinen osuuskuntamuotoinen valokuituverkko vuosina 2011-2013.
Onwayn tutkimuspäällikkö
Tero Rönnqvist vahvistaa tulokset. ”Tietokannassamme on tällä hetkellä 118 IT-alan yritystä. Netplaza oli ykkönen asiakaspalvelussa, mutta myös verkkoyhteyksien käytön helppous sai huippupisteet.” Rönnqvistin mukaan kasvuyritys on helppo tunnistaa tällaisista tuloksista, vaikka ei tietäisi yhtiön tuloskehityksestä mitään. ”Netplazalle tehty kasvupotentiaalianalyysi kertoo myös samaa – potentiaalia on”, Rönnqvist summaa.
Netplazalla arvioidaan, että tällä hetkellä nopein toiminnan kasvu tulee yritysliittymistä. ”Mutta pitemmällä aikajänteellä seutuverkkoliiketoiminta kasvaa vielä voimakkaammin. Olemme palveluoperaattorina kymmenessä seutuverkossa, ja kysyntä tälle palvelulle on kova”, toimitusjohtaja Linna sanoo.
Julkaistu 16.4.2015