antti

 



Oulun keskustan kallioparkkiin sujahti 15 kilometriä kaapelihyllyä

Parikymmentä metriä Oulun keskustan alapuolella on käynyt melkoinen kuhina koko kevään, kun maan alle valmistuvan kallioparkin rakennustyöt etenevät kovaa vauhtia. Kivisydämeksi nimetyn luolaston louhinta ja ruiskubetonointi olivat talvella siinä vaiheessa, että talotekniikkaa päästiin asentamaan, ja kymmenien asentajien työmaa käynnistyi. Sekä sähkö- että LVI-asentajat ovat tehneet rivakasti töitä pitääkseen hankkeen aikataulussa. 
Pinta-alaltaan 4,5 hehtaarin kokoiseen luolastoon uppoaa arviolta 300 kilometriä kaapelia, jonka asennuksiin tarvitaan 15 kilometriä hyllyteitä. Lisäksi kallioparkin valaisinjärjestelmät tarvitsevat 10 kilometriä valaisinkiskoa.
Kallioparkin sähköurakoinnista vastanneen EMC Talotekniikka Oy:n projektipäällikkö Kari Kinnunen kertoo, että yhteensä töissä on ollut 21 sähköasentajaa. ”Kiireinen kevät tässä on ollut”, Kinnunen toteaa. Vaikka sähkötöiden osalta Kivisydän jää esimerkiksi Limingantullin Prismaa pienemmäksi hankkeeksi, kallioluolan erityispiirteet tekevät siitä erityisen mielenkiintoisen.
Maan alta löytyy avaruutta
Kivisydämen pääsee sen valmistuttua kahta reittiä. Torin puoleinen ramppi alkaa meren rannasta, kauppatorin liepeiltä. Ajamme loivasti kaartuvaa luiskaa maan uumeniin Kari Kinnusen kyydissä – toistaiseksi kuski saa olla tarkkana, sillä asennusmateriaalia lojuu siellä täällä. Kun kaikki on valmista, autoilu luolassa on huoletonta – käytävät ovat yllättävän leveitä ja katto on korkealla. Mielikuva ahtaasta ja hämärästä parkkihallista romuttuu hetkessä.
Työmaakopissa Kivisydämen tulevalla C-käytävällä istuskelee hilpeä porukka. Nyt jos uskaltaa naureskella, kun johtoteistä yli 90% on asennettu. Kevätaurinkoa ei kallion uumenissa ole ehditty kaivata, kun kannakkeita on porattu kattoon. ”Palosuojavaatimusten takia esimerkiksi kiinnitykset kallioon piti miettiä tarkasti”, kertoo työnjohtaja Antti Tihinen. ”Käytimme kuumasinkittyjä ruuveja ja kiinnikkeitä.”
Myös kaapelihyllyjen kannakoinnissa otettiin palosuojavaatimukset huomioon. ”Meidän kaapelihyllymme on testattu VTT:llä – palosuoja riittää 150 cm kannakeväleille”, sanoo Meka Pro Oy:n aluemyyntipäällikkö Jyrki Rekilä. ”Täällä talotekniikan yhteiskannakointi on kolmen metrin välein, joten lisäsimme omat välikannakkeet. Ratkaisu on enemmän kuin riittävä”, Rekilä laskee.
Kaapelitiet tilattiin Mekalta
Mekan valinta Kivisydämen kaapeliteiden toimittajaksi oli projektipäällikkö Kinnusen mukaan helppo päätös. ”Olen tehnyt Mekan kanssa hommia jo EMC:n edeltäjän, Sortavalan Sähkön aikaan, siis yli 30 vuotta. Yhteistyö on toiminut aina ilman ongelmia.” Erityisesti kallioparkin tapaisessa kohteessa, jossa yllätyksiä voi tulla matkan varrella paljonkin, on tuttu toimittaja erityisen tärkeä. Antti Tihinen esittelee ruutupaperilla ylläpidettävää muutos- ja lisätilauslistaa. ”Täällä maan alla nettiyhteys pätkii, joten tämä on ollut helpoin tapa pitää kirjaa muutoksista. Tästä napattu valokuva on sitten lähetetty Mekalle, ja uutta tavaraa on saatu työmaalle ilman viiveitä.”
Myös tuotekehitystä on tarvittu. ”Pysäköintiruutujen päälle tuleva punavihreä merkkivalo, joka kertoo onko ruutu vapaana, olikin oudon muotoinen. Piirsin paperille kuvan tarvittavasta kannakkeesta ja laitoin Rekilän Jyrkille – Jyrki laittoi kuvan tuotesuunnittelijalle ja muutaman päivän päästä tuli käymään demokappaleen kanssa. Ja kysyi että kävisikö tällainen”, Antti Tihinen virnistää. ”Kävihän se.”
Rekilän mukaan luottoasiakkaan toiveita on helppo kuunnella. ”Ei ole mitenkään harvinaista, että EMC:n kavereilta tullut idea tai kehitystoive päätyy meillä tuotantoon asti”, hän kertoo. ”Kaikki asiakkailta tullut palaute on tervetullutta ja arvokasta.”
Kivisydämeen tulee sen valmistuttua 900 autopaikkaa, ja se ulottuu Oulun koko keskustan alueelle. Ajoramppeja on kaksi, ja pysty-yhteyksiä kuusi, jotka toteutetaan 17 erillisellä hissillä. Kivisydän avautuu kaupunkilaisten käyttöön aikataulun mukaan syksyllä 2015.

Julkaistu 15.6.2015