Jotkin aineet johtavat sähköä, toiset taas eristävät sitä. Tämä keksittiin jo 1600-luvulla ja niin syntyi sähköjohto, vaikka varsinainen sähköntuotanto käynnistyi vasta parisataa vuotta myöhemmin. Moninapaista sähköjohtoa kutsutaan kaapeliksi, ja kun johdot laitetaan vierekkäin, tuloksena on lattakaapeli. Sähköstä voi sanoa monenlaisia asioita, mutta ainakin se on yksinkertaista ja selkeää.
Uusvanha keksintö alkoi taas kiinnostaa
Lattakaapeli ei ole uusi keksintö, mutta tällä hetkellä lattakaapeleita tarvitaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Pääsyy tähän löytyy sähköautoilun kiihtyvästä lisääntymisestä. ”Tämä on totta”, vahvistaa Wago Finlandin aluemyyntipäällikkö Esko Matikainen. ”Lattakaapeleita on käytetty aiemmin lähinnä muuntojoustavuutta vaativissa hotellikiinteistöissä ja vastaavissa, mutta kun tavallisiin kerrostalojen parkkihalleihin alettiin asentaa yhä enemmän sähköautojen latauspaikkoja, tilanne muuttui.” Matikainen heiluttelee jäykkää 5x16mm2-lattakaapelin pätkää kädessään. ”Kysyntä räjähti.”
Ei mikään naurun asia – paitsi asentajalle
Helmikuussa pidetyillä Jyväskylän sähkömessuilla Matikainen kävi vilkkaita keskusteluja monen ammattilaisen kanssa muun muassa kaapeleiden asennuksesta. Kaapelihyllylle tai -tikkaille voi viedä yhtä hyvin pyöreää kuin litteääkin kaapelia, mutta jos asennus tehdään suoraan seinään, on lattakaapeli selvästi parempi vaihtoehto esimerkiksi jäykkyytensä ansiosta. Ja varsinainen ero perinteiseen kaapeliin tulee latauslaitteen haaroitusrasian asennuksesta, joka tehdään lattakaapeliin ilman katkaisua helposti ja nopeasti – ja mikä parasta, rasioita voi myös siirtää tai lisätä jälkikäteen. Tämä on se kohta, jossa asentajaa naurattaa.
Entä kuinka suunnittelija hyötyy?
Virtakiskoon voi latauslaitteita lisätä yhtä helposti kuin lattakaapeliin, mutta siihen erot loppuvatkin. Lattakaapeli on kiskoa edullisempaa, sitä on helpompi käsitellä ja myös asennus on nopeampaa. Mutta kuinka tämä näkyy suunnittelijalle? ”Lattakaapelijärjestelmä on täysin skaalautuva – eli jos latauspaikkoja tarvitaankin jossain vaiheessa kaksinkertainen määrä, kapasiteettia on äärimmäisen helppo lisätä”, Esko Matikainen kertoo. ”Laitetaan vain toinen kaapeli edellisen viereen. Suunnittelijan ei tarvitse olla ennustaja. Lisäksi kommunikaatio latauslaitteille esimerkiksi kuorman ohjausta varten on järjestelmätasolla hyvin yksinkertaista, eikä vaadi erillistä suunnittelua.”
Tämän kevään hittituote
”Halogeenivapaata viisinapaista lattakaapelia kysytään eniten”, sanoo Matikainen. ”PVC-eristetyn kaapelin kysyntä on pienempää. Ja olen kuullut, että osa rakennusliikkeistä laatii ohjeita siitä, millaisia materiaaleja heidän kohteissaan saa käyttää ja mitä ei. Uskon että tällaiset materiaalisertifikaatit tulevat yleistymään, ja me seuraamme tietenkin kehitystä tarkasti. Pidämme yhteyttä suunnittelijoihin ja pyrimme myös ennakoimaan kehitystä, siinä määrin kuin se on mahdollista.”
Julkaistu 15.4.2020
Kuvat: Antti Leikas
Matikainen naurattaa sähkömessuvieraita.