Valokuituliittymien myynti aloitettiin Suomessa toden teolla reilut pari vuotta sitten, ja Ruotsalaisen mukaan vasta vuonna 2023 asiakkaat alkoivat kunnolla heräillä. ”Tietoisuus valokuituverkon ominaisuuksista – tiedonsiirron nopeus ja tasaisuus sekä ekologiset seikat – on vasta vähitellen saavuttanut kuluttajat”, Antti Ruotsalainen sanoo. ”Lisäksi valokuituun liittyi pitkään mielikuva kalliina tiedonsiirron ratkaisuna, vaikka tällä hetkellä se voi halvimmillaan olla edullisempi kuin mobiililiittymä.”
Ennätyksellisiin myyntilukuihin ei ole yhtä ainoaa selitystä. ”Nostan tietenkin hattua meidän myyntitiimimme harjaantuneille ammattilaisille”, Ruotsalainen sanoo. ”Myyjän tärkein tehtävä on asiakkaan kunnioittaminen. Ensikontaktissa rakennetaan luottamus, jonka varaan koko suhde rakennetaan. Mutta erittäin suuri merkitys on myös asiakaspalvelulla, jonka kanssa käytännön järjestelyt liittymän avaamiseksi hoidetaan. Meidän kaikki tiimimme tekevät todella hyvää työtä.”
Myös markkinointi vaikuttaa, sillä edelleen on kuluttajia, joiden mielikuvat valokuidusta ovat puutteellisia. ”Tänä keväänä valokuitu on ollut todella näkyvästi esillä kaikissa markkinointikanavissa. Euroviisuillakin on ollut osansa näkyvyyden lisääjänä, vaikka tapahtuma itsessään herätti poikkeuksellisen ristiriitaisia tunteita”, Antti Ruotsalainen pohtii. ”Mutta joka tapauksessa meillä tämä kaikki on näkynyt selvinä piikkeinä meidän myynnissämme. On hyvä, että kuluttajat kiinnostuvat valokuidusta ja ottavat selvää tarjolla olevista vaihtoehdoista. Näin markkinoiden kuuluukin toimia.”
Julkaistu 20.5.2024
Kuva: Valoo