antti

 



Idean kehittää maagisen hyviä käyttäjäkokemuksia

Idean Frisco

Viime keväänä valmistuneen laajan tutkimuksen mukaan pelkästään Suomen valtionhallinnossa hukataan vuosittain rahaa 275 miljoonan euron edestä työaikaa tietojärjestelmien huonon käytettävyyden vuoksi. Kun mukaan otetaan kunnat, yksityinen sektori ja laajennetaan tarkastelu kansainväliseksi, ongelman mittasuhteet paisuvat käsittämättömän suuriksi. Suunnittelutoimisto Idean on rakentanut vuodesta 1999 lähtien liiketoimintansa keskeiseksi periaatteeksi hyvän käyttäjäkokemuksen. Sillä tarkoitetaan visuaalisesti toimivaa käyttöliittymää, hyvää käytettävyyttä ja yleisesti ottaen tietojärjestelmän mahdollistamaa positiivista tekemisen fiilistä – järjestelmä on ihmistä varten, ei toisin päin. Kun tietojärjestelmä kehitetään käyttäjän tarpeista lähtien ja käyttäjää kuunnellen, lähdetään oikeasta suunnasta liikkeelle. Elämä on liian lyhyt hukattavaksi tietojärjestelmän käytön kanssa painimiseen. Ideanin slogan ”Life is too short for crappy UX!” on kannustanut sitä menestykseen – yrityksen kehittämiä sovelluksia käytetään ympäri maapallon.
Mutta hyvääkin voi parantaa, kun vain keksii miten. Ideanin myyntijohtaja Mikko Eerola tunnustaa, että päivittäisessä työssä kehitysideat saattavat hukkua rutiinien alle. ”Tämän vuoksi teimme jo toistamiseen asiakastutkimuksen Onwayn kanssa. Tulokset kertoivat, missä olemme hyviä – mutta erityisen arvokasta tietoa saimme asiakkaiden parannusehdotuksista.” Eerola myöntää, että tämä kuulostaa suorastaan liian yksinkertaiselta. ”Mutta juuri siitä tässä on kyse – mielestäni Onwayn lähestymistapa on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas”, Mikko Eerola sanoo. ”He kysyvät meidän asiakkailtamme ensin mikä on heille tärkeää, sitten pyytävät asiakasta arvioimaan meitä suhteessa odotuksiinsa, ja lopuksi kertovat sen meille.”
Onwayn partneri Hannu Suikkanen kiittää Eerolaa positiivisesta palautteesta. ”Nerokas on tietenkin aika vahva ilmaisu”, Suikkanen sanoo hymyillen. ”Mutta kyllä meidän avainasiakasanalyysimme on yllättävän tehokas työkalu suoran palautteen keräämisessä. Ehkä suomalainen vähän hätkähtää, kun kysytään suoraan, ja vastaa sitten samalla mitalla takaisin”, Suikkanen pohtii.
Ideanin toisen sloganin mukaan hyvä käyttäjäkokemus rakentuu kahdesta elementistä: Art and Magic. Mikko Eerolan mukaan tässä on kyse siitä miltä se näyttää, ja miltä se tuntuu. ”Molempien pitää olla kunnossa. Haluamme asiakkaamme sekä näkevän että kokevan, että me olemme täyttäneet heidän odotuksensa. Ja jopa ylittäneen ne – silloin kokemus voi olla maagisen hyvä.”

 

Julkaistu 3.11.2014